Eigen wil


Glazenwasser tegen buurvrouw: Ik kan ook uw tuin doen, hé. Ik kan heel veel. Behalve voor een baas werken, dat kan ik niet.

- Mijn stoepje moet een beurt.
Ik doe ook stoepjes. Naast ramen. En tuinen.
Tuinen? Nou, nu u het zegt, die grote struik daar in de hoek, die doet het niet naar mijn zin.
Wat doet ie dan?
Hij groeit de verkeerde kant op.
Hm. De verkeerde kant, zegt u. Het is goed dat u dat aangeeft. Dat is wel een dingetje, namelijk. Kijk, ik wil u wel helpen maar u moet één ding van mij weten.
Oh?
Ik zal het proberen uit te leggen. Het is iets dat de mensen moeten weten voordat ze mij inhuren voor tuinen.
- Ik heb maar één tuin.
Ook goed. Doe ik ook. Ik heb alleen wel een voorwaarde. Daar ga ik prat op. Dat zeg ik overal. Dan kunnen de mensen daarna zelf kiezen of ze mij aannemen of een ander. Daar ben ik heel duidelijk in.
Oh, okay.
Het is heel makkelijk. De struik heeft een keuze. Net als u, net als ik. Mijn vrouw zegt ook altijd: Jan, jij kunt niet voor een baas werken, en daar heeft zij gelijk in. Dat kan ik niet. Maar die plant ook niet. Die gaat zijn eigen gang. Begrijpt u?
Als u het zegt.
Ik zeg dat. Als u een favoriete pizzeria in de buurt hebt, en er opent er eentje vlak voor uw huis, gaat u niet ineens naar die nieuwe pizzeria toe. U zou wel gek zijn. Die oude vertrouwde is fijn. U kent de mensen daar, de pizza’s zijn er lekker, wat moet u met die nieuwe?
Tja…
Precies, dat bedoel ik. Voor uw struik geldt hetzelfde. Die eet en groeit waar en hoe hij wil. Hij maakt zijn eigen keuzes. Dat vind ik mooi. Dat doe ik ook. Mijn vrouw zegt altijd: Jan, wat jij in je kop hebt, heb je niet in je kont. En zo is dat. Daarom doe ik graag tuinen. Tuinen denken net zo. En die struik van u, die heeft gekozen. Die groeit de kant op die hij wil. Dus ik wil hem best een beetje snoeien, puntjes knippen, uweetwel, maar meer ook niet. Ik ga niet tegen zijn wil in.
Hm.
Glazenwasser barst in lachen uit: Ja, nu twijfelt u, hè. U denkt, Jan is gek. Maar zo is het, en voor minder doe ik het niet. Zal ik anders zaterdag maar gewoon voor uw stoepje komen?


Reacties