Kwaaie kabouters en sapstromen

Tandarts terwijl hij naar mijn schouder wijst: Wat heb jij nou?
Ik: Een mitella.
Tandarts: Ja, dat zie ik, maar waarom?
Ik: Geen idee, ik krijg vrijdag een MRI en een CT scan.
Tandarts: Hoelang loop je er al mee?
Ik: Een half jaar.
Tandarts: Een half jaar? Met een schouder die niets doet?
Ik: Hij doet wel veel pijn.
Tandarts: Mobiliseren. Dat is het beste. Voor alles. De dingen moeten stromen. Sappen en zo.
Ik: Ja.
Tandarts: Laat je die schouder wel genoeg stromen?
Ik: Dat zou ik wel willen maar de schouder doet niks. Geen beweging in te krijgen.
Tandarts: Heb je het wel geprobeerd? Stromen?
Ik: Ik heb een half jaar lang elke dag oefeningen gedaan met fysiotherapeuten en katrollen en stokken.
Tandarts: Mooi. Mobiliseren, zeg ik altijd. Vast protocol. Bij alles.
Ik: Ik weet niet. Mijn schouder draaide steeds vaster. Inmiddels mag ik er niks meer mee doen.
Tandarts: Niks?
Ik: Nee. Niks. Aankleden, stukjes tikken, eten, tanden poetsen. Alles duurt uren. Dagen. Maanden.
Tandarts: Dus die arm hangt daar maar.
Ik: Dat is het idee.
Tandarts: Hm. Toch moet je mobiliseren. Ik ken een ouwe chirurg. Die zegt dat ook altijd. Vast protocol. Maar toch hè, waarom krijg je nu pas een MRI? Na een half jaar klooien?
Ik: Geen idee. Dat is nieuw protocol. Eerst klooien, dan kijken.
Tandarts: Maar dat is verschrikkelijk! Straks zit er een kwade kabouter in je schouder!
Ik: Een wat!?
Tandarts: Een kwaaie kabouter!
Ik: Er zit geen kwaaie kabouter in mijn schouder.
Tandarts: Nee. natuurlijk niet.
Ik: Er is een maand geleden een foto van mijn schouder gemaakt. Daar zaten witte vlekken op. Cystes, zei de orthopeed. Verminderde bloedtoevoer in het bot. Iets met botnecrose. Artrose.
Tandarts: Botdood.
Ik: Zo klinkt het bijna mooi.
Tandarts: Ja. Dus geen kwade kabouter.
Ik: Ik weet niet of kwaaie kabouters graag in dood bot leven?
Tandarts: Ik denk het niet.
Ik: Ik denk het ook niet.
Tandarts: Nou, we gaan het zien.
Ik: Ja, we gaan het zien.
Tandarts, bij het weggaan: Toch gewoon blijven bewegen hoor, wat ze ook zeggen. Mobiliseren is protocol. Sapstromen.
Ik: Stroomt er sap in dood bot?
Tandarts: Ja, dat weet ik niet, hoor. Tot over een half jaar. Hopelijk doet de arm het dan weer.
Ik: Ik hoop het ook. Ik droomde vannacht dat ik een blauw/wit gestreept mouwtje van een kinder T-shirt julienne sneed met een keukenmes. Daarna trok ik er soep van. Ik weet niet of dit een goed teken is?
Tandarts: Nee, dat weet ik ook niet. Maar wat een rare droom, zeg! Kun je niks leukers bedenken? Getver.
Ik: Ja. Getver.

Reacties